Diny van Rosmalen is docent op het Da Vinci College en Emma Renting studeert er grafische vormgeving. Wat zijn hun ervaringen met vakwedstrijden?
Diny doet voor het derde jaar mee met Skills Heroes. Hoe kijkt ze ertegenaan? ‘Het eerste jaar wisten we niet precies wat we moesten verwachten. Het tweede jaar was al vertrouwder, een student van het Da Vinci College haalde toen de finale. De wedstrijden zijn nu een vast onderdeel in het curriculum. De manier waarop we de wedstrijden inpassen is wel ieder jaar anders. De ‘Skills-manier’ van werken is ook anders, omdat het een wedstrijdsituatie is. Opdrachten moeten binnen een bepaalde tijd af zijn en studenten moeten geheel zelfstandig werken. In de onderwijssituatie is er altijd sprake van een dialoog. Dit jaar hebben we iets nieuws bedacht. We lieten onze vierdejaarsstudenten de derdejaars die deelnamen aan de voorronde beoordelen. Dat was voor beide leerzaam.’
Mix aan vaardigheden
Emma Renting won dit jaar de voorronde grafisch vormgever op het Da Vinci College en doet mee aan de regionale kwalificaties. Haar docenten selecteerden haar voor de voorrondes. ‘Ik vond het echt een compliment dat de docenten dachten dat ik goed genoeg was’, vertelt Emma. Dat leidde overigens niet tot afgunst bij klasgenoten. ‘Nee hoor, die waren blij voor me.’ Diny voegt toe: ‘Alle studenten waren op de hoogte van de voorrondes en iedereen mocht uiteraard meedoen. Maar we hebben ook aan studenten uitgelegd dat je een mix aan vaardigheden nodig hebt om goed te zijn in Skills-wedstrijden.’
Strenge beoordeling
‘Skills-opdrachten zijn niet heel anders dan reguliere opdrachten’, vertelt Diny. ‘Het verschil is dat het om een wedstrijd gaat waarbij de student, zonder overleg met docenten of medestudenten, onder tijdsdruk de opdracht uitvoert. Bij de Skills-wedstrijden kun je punten verliezen door een technische vergissing. Dat is in het echt niet zo. Daar geeft bijvoorbeeld de drukker aan dat het beter kan.’ ‘Dat wedstrijdelement is inderdaad het grote verschil’, geeft ook Emma aan. ‘Je moet presteren in wedstrijdverband en daar word je ook op beoordeeld. Maar ik ervaar geen extra druk, ik doe gewoon mijn best. Er is altijd wel iets dat je niet weet.’
Naamsbekendheid
De bekendheid van Skills Heroes mag beter, constateren beiden. ‘Ik merk dat de naam Skills Heroes bij de meeste bedrijven nog geen belletje doet rinkelen’, geeft Diny aan. ‘Maar als ze begrijpen dat het om vakwedstrijden gaat, zijn ze wel enthousiast.’ Emma: ‘Als mensen niet direct met Skills Heroes te maken hebben, dan zegt het ze niet altijd iets. Ik vind dat er meer aandacht voor mag zijn.’
Presteren onder druk
Hoe ziet Emma de wedstrijden? ‘Ik ben zelfverzekerder en ga nog bewuster om met mijn vak. Mijn vakdocenten begeleiden me ook goed en bereiden me goed voor op de wedstrijden. Er is een training met de andere deelnemers en hun begeleiders. Zo leren we elkaar kennen en komen we in de wedstrijd. Ik kijk uit naar de kwalificatiewedstrijd. Op zo’n grote wedstrijd leer je jezelf ook goed kennen, hoe je presteert onder druk. Ik heb er enorm veel zin in. Het is leuk om anderen te ontmoeten en ervaringen uit te wisselen. Maar ik wil wel winnen!’
Update: Emma heeft 12 december meegedaan aan de kwalificatiewedstrijd grafisch vormgever en is door naar de finale in maart.