Skills prikkelt studenten om onderzoekend te leren

Vandaag is de laatste dag van Skills The Finals. Studenten nemen het in verschillende vakgebieden tegen elkaar op. Cees Bakker van het Albeda College is wedstrijdschrijver voor het Skills-onderdeel Patissier en tegenlezer van Boulanger. Gem Bot van ROC Horizon College organiseerde het afgelopen jaar de halve finales Kok en Gastheer/Gastvrouw. Wat vinden zij van de vakwedstrijden?

‘Ik kan natuurlijk vooral spreken uit mijn eigen ervaring hier aan het Horizon College. Maar met Skills is er ruimte om studenten uit te dagen. Er zijn binnen het mbo genoeg leerlingen die excelleren en die hebben die extra uitdaging ook nodig’, vertelt Gem Bot. ‘Studenten zijn best wel zenuwachtig voor ze aan de wedstrijden beginnen maar je ziet ze tijdens de wedstrijd groeien.’ Cees Bakker van het Albeda College benoemt de groei van Skills, zowel kwantitatief als kwalitatief. ‘Ik draai nu 6 jaar mee en Skills groeit nog steeds. De eerste wedstrijd Patissier was zes jaar geleden in Zwolle. De opdrachten waren toen nog bescheiden en ze waren nauwelijks gericht op de internationale wedstrijden. Skills was ook niet echt bekend bij de scholen. Inmiddels doen alle 12 opleidingen mee met het onderdeel Patissier en aan de Boulanger-wedstrijden doen ook alle scholen mee. Dat onderdeel bestond 6 jaar geleden niet eens.’

Voorbereiding

Met het aantal deelnemende scholen is ook het niveau toegenomen, constateert Cees. ‘Meer bekendheid betekent meer scholen en meer studenten. Daardoor steeg het niveau van de deelnemers, maar de opdrachten zijn ook moeilijker. We bereiden studenten nu in de voorrondes en halve finales nauwgezet voor op de finaleronde en eventuele internationale wedstrijden. En dat betaalt zich uit: onze studenten scoren beter tijdens internationale wedstrijden.’ Gem leerde het een en ander door de organisatie van de halve finales. ‘Ik heb gezien hoe we studenten nog beter kunnen trainen. Dat geldt voor Skills maar ook voor het reguliere onderwijs. Ik koppelde een deelnemende student aan een student die niet meedeed. Dat is een goede manier om ze allebei verder te brengen. Dat kun je ook in de normale lessen meenemen: je kunt een eerstejaars niveau 3 koppelen aan een derdejaars. Zo krijg je een systeem van peer-to-peer-begeleiding: studenten leren van elkaar.’

Studenten

Over studenten gesproken: hoe reageren die op de wedstrijden? ‘Het leeft heel erg onder studenten’, geeft Cees aan. ‘Ze willen natuurlijk graag een trip naar het buitenland winnen, dat sowieso. Maar je merkt ook dat Skills in het bedrijfsleven steeds bekender wordt. Bedrijven stellen hun tijd en faciliteiten ter beschikking aan studenten die stage lopen en willen vaker sponsoren. Die aandacht van het bedrijfsleven maakt deelname aan Skills-wedstrijden waardevol voor het cv van studenten.’ Gem vult aan: ‘Studenten pikken tijdens stages al veel nieuwe dingen op. Maar Skills voegt weer iets anders toe dan stages of de lessen uit het reguliere curriculum. De wedstrijden stimuleren de studenten om het beste uit zichzelf te halen. De wedstrijdspanning is een goede leerervaring en ze krijgen waardevolle feedback van juryleden.’

Prikkelen

‘Ik raad sowieso elke school aan om mee te doen’, besluit Gem. ‘Als studenten gemotiveerd zijn, is dat fantastisch om te zien. Want voor scholen is de aandacht leuk, maar uiteindelijk draait het natuurlijk om de student. Die moet bovenaan staan. Skills biedt echt meerwaarde voor hun ontwikkeling.’ Cees ziet dat ook: ‘Skills-opdrachten worden geschreven aan de hand van het kwalificatiedossier. Dus alle elementen komen terug in de opdrachten. Maar bij een examen moeten studenten vooral de basis beheersen, bij een vakwedstrijd ligt de lat hoger. Het vak van patissier is bijvoorbeeld heel breed, met veel verschillende elementen: van het maken van een bonbonnetje tot het ‘bouwen’ van een complete chocoladesculptuur. Van Skills-deelnemers verwachten we dat ze al die onderdelen van het vak op hoog niveau uitvoeren. Dat niveau is natuurlijk belangrijk. Maar we willen studenten met de wedstrijden vooral prikkelen om naast het basisdeel op zoek te gaan naar wat er nog meer is, om onderzoekend te leren.’

Lees onze special over de vakwedstrijden