In een nieuw sectorbeeld geeft de Commissie Kwaliteitsafspraken mbo een overzicht van de plannen die de scholen de komende jaren willen uitvoeren. Het is de laatste rapportage van de commissie. De monitoring van de resultaten wordt overgenomen voor het ministerie van Onderwijs.
Het sectorbeeld ‘Samen toekomst maken’ is gebaseerd op de kwaliteitsagenda’s die de scholen hebben opgesteld voor de periode 2024-2027. Conform de richtlijnen van het ministerie gaan de scholen in hun agenda’s steeds in op drie prioriteiten: het bevorderen van kansengelijkheid, de aansluiting op de arbeidsmarkt en het onderwijs voor de toekomst. De commissie is positief over de plannen van de scholen. Op basis van het advies van de commissie heeft het ministerie besloten alle scholen de kwaliteitsmiddelen toe te kennen.
Monitoring
In het verleden was de Commissie Kwaliteitsafspraken ook verantwoordelijk voor de monitoring van de resultaten van de kwaliteitsafspraken. Het ministerie laat nu deze formule los en gaat op een andere manier de voortgang van de kwaliteitsagenda’s volgen. Dat het ministerie daarbij kritisch zal zijn is op te maken uit een brief die minister Bruins deze zomer naar de Tweede Kamer stuurde. In die brief maakt Bruins de scholen het verwijt geen scherpe keuzes te maken in hun kwaliteitsagenda’s. Hij vreest dat scholen hierdoor te weinig voortgang zullen boeken. De minister wil hierover het gesprek aangaan met de scholen.
Gemiste kans
De sectorrapportage bevat naast een beschrijving van de kwaliteitsagenda’s ook interviews met de leden van de Commissie Kwaliteitsafspraken. Daarin blikken zij, ieder vanuit hun eigen expertise, terug op hun werkzaamheden. Kritiek schuwen zij daarbij niet. Ed van den Berg, oud-bestuurder van het Nova College, meent bijvoorbeeld dat het ministerie bij de kwaliteitsafspraken te gedetailleerde eisen stelt: ‘Er zijn enorm veel indicatoren opgevoerd. Voor sommige scholen is dat gewoon te veel gevraagd.’ Zijn collega Renata Voss, voormalig bestuur van het Albeda College, sluit zich daarbij aan: ‘Waar eerder de strategische agenda van de school het uitgangspunt was, lijkt het nu soms wel alsof de regeling centraal staat. Dat is een gemiste kans.’
Lees hier het sectorbeeld ‘Samen toekomst maken’.
Lees ook: Kwaliteitsafspraken: positief oordeel voor alle scholen