Eind augustus een binnenbrand gehad. Een malheur aan een stoomcabine eindigde in een flinke brand met enorme water-, roet- en rookschade.
Twee verdiepingen onbruikbaar geraakt, inmiddels totaal ‘gestript’. Nu komt de aannemer om alles weer op te bouwen. Daarnaast buigen specialisten zich over de redding van kleding, tientallen schilderijen, honderden boeken en emotioneel geladen parafernalia die over de werk- en slaapkamers verspreid waren. “In tijd van nood leer je je ware vrienden kennen!”
Allereerst familie en vrienden die ons bemoedigend toespreken, woonruimte ter beschikking stellen en/of je voor etentjes uitnodigen. Maar daarna al die MBO-ers die de boel weer op orde maken. Vanaf dag 1 na de brand is een stoet van specialisten en vakmensen voor ons in de weer. Variërend van schoonmakers tot vloerenleggers, van loodgieters tot ICT-specialisten: iedereen probeert zo snel mogelijk de schade te herstellen en terugkeer in de woning mogelijk te maken.
Wat daarbij opvalt is het inhoudelijk vakmanschap maar ook de communicatieve kwaliteiten van de medewerkers. Zo’n brand hakt erin en je bent niet altijd op z’n best als je tussen de zwartgeblakerde muren staat of aan moet wijzen welke spullen om emotionele redenen gered moeten worden. Dan is het wel zo plezierig als degenen waar je mee van doen hebt compassie tonen en adequaat weten te handelen. Nu dat bleek in alle gevallen zo te zijn. Doortastend maar vol empathie hebben die MBO-ers ons door een moeilijke periode heen geholpen.
Cassandra Winkels – uitblinker MBO 2014 – wil meer positieve aandacht voor het MBO. Terecht. Nu wens je niemand een brand toe maar ik bedacht me wel dat het flink zou helpen als bestuurders, beleidsmakers en andere stakeholders van het MBO een keer van dichtbij zouden meemaken hoe al die vaklui je ‘uit de brand’ kunnen helpen.
Coleta van Buuren / lees de column van Coleta van Buuren in iedere editie van de MBO-krant!