Utrecht voert campagne voor een ‘talentenmaatschappij’

De gemeente Utrecht voert samen met de vier mbo-scholen uit de stad een campagne voor de gelijkwaardigheid van het mbo-onderwijs. In de ‘Talentenmaatschappij’ staat niet het opleidingsniveau centraal, maar het talent van denkers, doeners, makers en creatievelingen.

Op maandag 14 oktober gaf wethouder Dennis de Vries samen met de bestuurders van de Utrechtse mbo-scholen het startschot voor de campagne ‘De Talentenmaatschappij’. Met de campagne vragen zij aandacht voor de gelijkwaardigheid van mbo-onderwijs. Niet het opleidingsniveau van iemand moet centraal staan, maar de vaardigheden en talenten. Het is tijd om alle talenten te vieren en te ondersteunen, ongeacht de manier waarop iemand leert of werkt.

Hokjes

Met de campagne verzet Utrecht zich tegen de huidige selectiemaatschappij. Op dit moment worden jongeren al op jonge leeftijd geselecteerd op basis van hun cognitieve vaardigheden. Er is veel minder aandacht voor andere vaardigheden, zoals creativiteit, sociale competenties of technisch talent. Waarom jongeren in hokjes plaatsen, terwijl iedereen een eigen manier van leren en ontwikkelen heeft? Hoger is niet altijd beter, aldus de campagne.

Steun

Van 14 tot 20 oktober is de campagne zichtbaar aanwezig op een plein bij station Utrecht Centraal (zie foto). Reizigers kunnen daar hun steun uitspreken voor de Talentenmaatschappij. Volgende maand wil de gemeente Utrecht een position paper publiceren, met de titel ‘Van selectie- naar talentenmaatschappij’. Uiteindelijk is het de bedoeling om een petitie naar de Tweede Kamer te sturen.

De Talentenmaatschappij is een initiatief van de gemeente Utrecht en de scholen MBO Utrecht, Nimeto, ROC Midden Nederland en Grafisch Lyceum Utrecht. Kijk voor meer informatie op www.talentenmaatschappij.nl

Lees ook: Utrechts mbo-manifest pleit voor meer inclusief taalgebruik