Veel verzet tegen lerarenregister

De internetconsultatie over de wet op het lerarenregister maakt onder leraren heel wat los. Het verzet groeit.

‘Leraar tel je knopen en steek er een stokje voor!’, zo luidt het advies van de vakbond voor leraren in het voortgezet onderwijs LIA. De vakbond verzet zich onder andere tegen de verplichting tot nascholing: ‘Iedere leraar kent tal van voorbeelden van nutteloze, slechte en (vaak door schoolleidingen) verplichte nascholingscursussen.’ In plaats daarvan pleit LIA voor een substantiële vermindering van het aantal lesuren dat leraren geven: ‘Om goede nieuwe bevoegde leraren aan te trekken moet het aantal lessen per leraar omlaag en moeten er tegelijkertijd zeer hoge eisen aan de kwaliteit van de lessen van die bevoegde leraren gesteld worden.’

Format
Het verzet beperkt zich niet tot het voortgezet onderwijs. Zo maakte basisschoolleraar Martin Bootsma, nota bene Leraar van het Jaar 2011, bekend dat hij zich vanwege het wetsvoorstel heeft teruggetrokken uit het register. Bootsma verzet zich met name tegen het verplichte karakter van het register: ‘Ik ga over mijn professionaliteit en die laat zich niet vangen in een format’, zo twittert hij.

Voorstanders
Maar uiteraard roeren ook de voorstanders van het register zich. Zoals juf Femke uit Nijmegen, in 2014 verkozen tot Leraar van het Jaar. En uiteraard de Onderwijscoöperatie, die een intensieve campagne voert om het aantal leraren dat zich registreert te verhogen.

Tot 26 februari kan iedereen die dat wil reageren op het wetsvoorstel via de internetconsultatie.