Het verbeterplan bpv dat scholen 1 september 2016 moeten indienen is onder andere gericht op een betere begeleiding van de studenten tijdens de stage. Ook moet de matching tussen leerling en leerbedrijf beter georganiseerd worden.
Dat blijkt uit de brief die het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap stuurt naar alle mbo-scholen over de resultaatafhankelijke beloning rond de beroepspraktijkvorming. Eerder schreven wij al dat alle mbo-scholen de komende maanden moeten werken aan een verbeterplan bpv. In de brief aan de scholen worden nu nadere eisen geformuleerd ten aanzien van dit verbeterplan.
Kwaliteit
De betere kwaliteit van de bpv moet volgens de brief in het bijzonder betrekking hebben op de matching van studenten aan leerbedrijven, de begeleiding door de mbo-scholen en de aansluiting tussen het programma tijdens de bpv en het opleidingsprogramma binnen de mbo-school.
Peer review
Een van de voorwaarden om in aanmerking te komen voor de resultaatafhankelijke beloning is het participeren in collegiale consultatie. De gedachte erachter is dat scholen bij het verbeteren van de bpv veel van elkaar kunnen leren. Scholen moeten onderling afspraken maken hoe ze zo’n peer review inrichten: het eigenaarschap voor de collegiale consultatie ligt volgens de brief bij de scholen zelf.
Informatie
Deze week krijgen scholen meer informatie tijdens regiobijeenkomsten voor mbo-scholen. De komende tijd komt er per school ook meer informatie beschikbaar over de kwaliteit van de bpv via de mbo-scanner.
Foto: Claudia Otten