COLUMN | ‘Domrechts!’ ‘Zwak links!’ ‘Wilders is hetzelfde als Hitler.’ ‘Ik ga mijn leerlingen eens uitleggen dat rechts stemmen heel fout is’. ‘De linkse rakkers moeten niet zo zeuren’.
Ik hoor en lees diverse mensen uit het onderwijs een hard oordeel hebben over de uitslag van de verkiezingen en ook over elkaar op social media. Hun leerlingen en studenten lezen dit natuurlijk ook. Ik schrik daar van!
Ik leer mijn studenten namelijk na te denken over waar zij voor staan als persoon en wat zij belangrijk vinden in het leven voor zichzelf, hun omgeving en het land. Ik leer ze dat ze goed na moeten denken op wie ze gaan stemmen en waarom. Niet stemmen naar aanleiding van een uitspraak of een debat. Maar je echt verdiepen in waar een partij voor staat. Op basis daarvan kies je de partij die het beste aansluit bij jouw overtuigingen en wensen en zolang je dat doet, ben je goed bezig!
Het is belangrijk als docent om het gesprek te faciliteren, studenten te leren argumenteren, kritisch naar bronnen te leren kijken en respect te hebben voor elkaars mening. Docenten zouden hierin dus neutraal moeten zijn.
Ik ben het niet altijd met ze eens, ik heb zelf ook een mening over bepaalde onderwerpen, maar ik wil niemand buiten sluiten. Daarom mag van mij iedereen zijn wie die is en stemmen op wie die wil.
Laten we de verdeeldheid niet groter maken, maar elkaar accepteren, waarderen en vertrouwen en zelf als docent hierin het goede voorbeeld geven.