Zo’n 500 eerstejaars van ROC Friese Poort in Emmeloord en Urk gaan deze week op empathie-avontuur. Het past allemaal in de ambitie van de christelijke mbo-school om meer aandacht te besteden aan ‘brede vorming’.
Bij het werken aan een nieuw visiedocument kwam Friese Poort er achter dat studenten, ouders en werkgevers naast vakmanschap ook veel belang hechten aan ‘brede vorming’. Op allerlei manieren wil Friese Poort daarom eraan bijdragen dat studenten worden opgeleid tot stevige persoonlijkheden die toegerust zijn voor de complexe samenleving van vandaag. Men schuwt het niet om lastige kwesties aan te snijden als het belang van ‘deugden’. Wat is je plek in de samenleving? Hoe geef je betekenis aan je bestaan?
Empathie
In dat kader organiseert Friese Poort deze week in Emmeloord een empathie-week, waarin bijna 500 eerstejaars door middel van ervaringen en ontmoetingen aan het denken worden gezet. In een leegstaande bedrijfshal trekken de studenten van ruimte tot ruimte. Onderweg vinden ze verloren koffers. Aan de hand van de inhoud ervan proberen de studenten zich een beeld te vormen van de eigenaars van de koffers. Later op de dag worden de studenten gekoppeld aan een persoon over wie ze zo veel mogelijk te weten moeten zien te komen. Dat kan een directeur van een bedrijf zijn, maar ook een eenzame man.
Bildung
De empathieweek is maar een voorbeeld van de manier waarop Friese Poort werkt aan ‘bildung’. Projectleider Koen Vos: ‘Wie kiest voor Friese Poort kiest voor onderwijs gebaseerd op twee pilaren: vakmanschap en brede vorming. In deze empathieweek proberen we studenten door middel van ervaringen en ontmoetingen aan het denken te zetten. Zo maken we werk van brede vorming.’
Lees meer over brede vorming bij ROC Friese Poort in de MBO-krant die 19 februari verschijnt.
Lees ook: Maatschappelijke diensttijd bestaat al bij Friese Poort
Foto: Kenneth Stamp