De pilot met de MBO Card biedt scholen de mogelijkheid om cultuureducatie te verknopen met het onderwijs en dan met name het burgerschapsonderwijs. Dat gebeurt onder meer bij ROC Nijmegen. Projectleider Annemarie van der Riet is enthousiast.
‘Die MBO Card oude stijl vind ik helemaal niks! Daarmee krijgen onze studenten korting op voorstellingen en musea. Op een kaartje van 30 euro is dat dan 2 euro. Dat stimuleert natuurlijk voor geen meter…’ Zo, het hoge woord is eruit. Maar de pilot rondom de MBO Card, waarbij op de kaart naast korting ook een ‘cultuurtegoed’ (betaald door het ministerie van Onderwijs en vaak ook deels door de school) staat, mag wél op het enthousiasme van Annemarie rekenen. ‘Ik ben hier erg blij mee. Het budget is echt een stimulans om jongeren naar de culturele instellingen te krijgen. Bovendien geeft het ons als school de kans om te sturen. Voor ROC Nijmegen is het sleutelwoord daarbij persoonlijk burgerschap.’
Persoonlijk Burgerschap
Dat vraagt om een nadere uitleg. Annemarie: ‘Persoonlijk Burgerschap hebben we in het kader van burgerschapsonderwijs opgezet. Dat werkt als volgt. Allereerst kiezen onze studenten uit een aantal activiteiten buiten het ROC – denk aan theatervoorstellingen, museumbezoek, maar ook bijvoorbeeld een bedrijfsbezoek of een middagje bibliotheek. Daarna volgt een ontmoeting: we zorgen er altijd voor dat de studenten bij het bezoek in gesprek gaan over een burgerschapsthema, bijvoorbeeld inclusiviteit of vrijheid. Daarna volgt reflectie, waarbij de centrale vraag is hoe elke student wil zorgen voor zichzelf, de ander en de wereld. Het is een opzet die veel meer impact heeft dan wanneer deze thema’s uit een lesboek worden behandeld in de klas.’
Tranen
ROC Nijmegen werkt al een tijdje met allerlei culturele instellingen in de regio samen. Een mooi fundament om nu, met budget op de MBO Card, op voort te bouwen. ‘Uit die samenwerking ontstaan hele mooie dingen’, vertelt Annemarie. ‘Zo hebben we laatst in samenwerking met Meneer Otis kunnen regelen dat onze studenten naar een voorstelling van actrice en theatermaker Nora Akachar konden. Nora vertelde haar levensverhaal, hoe zij met het gezin jaarlijks naar Marokko op vakantie ging en hoe zij steeds werd afgewezen door haar gezin, op school en op haar werk. Daarna kon de zaal met haar in gesprek. Haar voorstelling is heel grappig, maar ook ontroerend. In de zaal zaten flink wat van onze moslimmeiden. Die waren zo geraakt door haar verhaal… Sommigen zaten met tranen in de ogen. Het is voor hen zo herkenbaar wat Nora vertelde. Maar ook erg hoopgevend, want de voorstelling en het gesprek erna geven je, ongeacht je achtergrond, handvatten om met dilemma’s om te gaan. De vragen die onze studenten – van verschillende opleidingen en niveaus – stelden onderstreepten de betrokkenheid. Je krijgt dan ook van de studenten zelf hele authentieke verhalen te horen. Zo krijgen ze meerdere perspectieven op een thema te horen. En achteraf zie je steevast groepjes napraten over wat ze gezien hebben en wat ze ervan vinden. Het galmt na. Iets wat eigenlijk bij elke activiteit gebeurt.’
Drempelverlagend
De MBO Card met budget maakt de stap om naar voorstellingen als die van Nora Akachar te gaan nog laagdrempeliger. ‘Voor veel mbo-studenten is het de eerste keer in hun leven dat ze een theater of museum binnenstappen. Sommigen hebben zelfs nog nooit een bibliotheek van binnen gezien. Als ze door onze activiteiten ervaren dat een bezoek heel impactrijk kan zijn, is de kans groot dat ze vaker gaan. Daarvoor kunnen ze een deel van het budget gebruiken, of een van de minikortinkjes, want die oude functie zit ook op de nieuwe kaart. Het is mooi om te zien hoe ze toch die stap maken en dan enthousiast naar buiten komen!’
Lees ook MBO-card is impuls voor het cultuur en het burgerschapsonderwijs