Mbo-docenten zijn veel tijd kwijt met administratieve taken. Met name het bijhouden van het studentinformatiesysteem en het voorbereiden van het bindend studieadvies worden als zwaar ervaren. Dat blijkt uit onderzoek van Ecbo.
Het onderzoek is uitgevoerd in opdracht van het ministerie van Onderwijs. Aanleiding voor het onderzoek was de bevinding dat beginnende docenten het onderwijs verlaten vanwege de werkdruk die mede veroorzaakt wordt door administratieve druk. Hoofdvraag van het onderzoek is dan ook: welke administratieve taken vormen het meest een belasting voor docenten en wat is de bron van deze last?
Noodzakelijk kwaad
Uit het onderzoek blijk dat administratieve taken niet geliefd zijn. Docenten zien het lesgeven als hun primaire taak. Het bijhouden van administratie zien docenten als een noodzakelijk kwaad. Een taak die bovendien veel tijd kost. De onderzoekers concluderen dat er maar weinig docenten zijn die de administratieve taken niet zwaar vinden. Met name het bijhouden van het studentinformatiesysteem en de taken rond het binden studieadvies vinden docenten zwaar. Dat geldt ook voor het bijhouden en analyseren van leerresultaten. Gemiddeld zijn docenten volgens hun eigen inschatting acht uur per week bezig met administratieve taken.
Wantrouwen
Docenten weten vaak niet wie of wat de bron is van de administratieve taken. Zij zien vooral het ministerie of de onderwijsinspectie als de partij die verantwoording vraagt. De overheid gaat volgens hen daarbij te veel uit van wantrouwen. Het bestuur van de school zien zij veel minder als de veroorzaker van de administratieve last. Docenten geven ook aan dat zij administratieve ondersteuning missen. Sommige taken die zij als belastend ervaren, zouden ook door anderen gedaan kunnen worden.
Winst
Volgens de onderzoekers is er vooral winst te behalen door de inzet van gebruiksvriendelijke registratiesystemen. Daarnaast is het ook goed om scholen erop te wijzen dat scholen zelf kunnen kiezen op welke manier zij aan wettelijke eisen voldoen. De brochure Ruimte in regels geeft duidelijkheid over de vrijheid die scholen hebben. Scholen hebben de ruimte om hun administratieve processen naar eigen inzicht, zo efficiënt mogelijk, in te richten.
Lees hier het onderzoek ‘Administratieve lasten docenten in het mbo’
Lees ook: Regeldruk voor scholen verder toegenomen