De inschaling van docenten verschilt sterk tussen de diverse mbo-scholen. Ongeveer een kwart van de scholen voldoet aan de landelijke afspraak dat minimaal zestig procent van het onderwijzend personeel in schaal LC/LD zit.
Dat blijkt uit onderzoek waar het Onderwijsblad overschrijft. Uit een overzicht blijkt dat maar veertien scholen zestig procent of meer docenten in de hogere salarisschalen LC en LD hebben. Bij meer dan de helft van de scholen zit minder dan vijftig procent in deze schalen. Onderaan bungelen scholen die nog geen kwart van de docenten in een LC- of LD-functie hebben. Volgens het onderzoek zijn er ook binnen de scholen grote verschillen tussen sectoren of op teamniveau.
Kwaliteitsagenda’s
Recent heeft minister Dijkgraaf – de voorganger van Eppo Bruins – de scholen extra geld gegeven om afspraken te maken over het carrièreperspectief van docenten. In de kwaliteitsagenda’s hebben de scholen vastgelegd welke ambitie zij nastreven. Uit het overzicht blijkt dat bijna alle scholen de komende jaren meer docenten naar de hogere schalen willen laten doorstromen.
Hoofdpijndossier
Volgens Henrik de Moel van de AOb is de salarismix een hoofdpijndossier. Scholen beloven al jaren om meer docenten naar hogere schalen te laten doorgroeien, maar in de praktijk gebeurt vaak het omgekeerde. Volgens De Moel wordt slecht personeelsbeleid op sommige scholen in stand gehouden. Docenten moeten soms aan onmogelijke eisen voldoen om in een hogere schaal te komen. Andries Knol, docent te Zwolle en voormalig voorzitter van de beroepsvereniging, is het met De Moel eens. ‘Als je een schaal omhoog wilt, moet je de klas uit. Terwijl die L staat voor leraar: het zijn leraren-schalen. Ook LD is een salarisschaal voor docenten, maar je vindt ‘m nauwelijks onder de mensen die lesgeven.’
Drie keer knokken
Volgens Knol moeten docenten drie keer knokken voor een hogere schaal. In de eerste plaats moet het ministerie landelijk geld beschikbaar stellen. Dat is inmiddels gebeurd via de werkagenda. Vervolgens moet de ondernemingsraad in de slag met het schoolbestuur om goede afspraken over inschaling te maken. En vervolgens moeten docenten nog op teamniveau een strijd voeren voor een individuele promotie. Het ministerie van Onderwijs wacht voorlopig de resultaten van de kwaliteitsagenda’s af. Volgens minister Bruins gaat het om maatwerk per school.
Lees hier het artikel uit het Onderwijsblad
Lees ook: Salarismix: scholen moeten plan maken voor inschaling medewerkers