Niet-gekoppelde keuzedelen. Configuraties in diverse smaken. De nieuwe kwalificatiestructuur is niet bepaald lichte kost. Of zoals een docent het stelt: ‘Dit wordt een logistieke nachtmerrie!’
Vanaf 1 augustus 2016 krijgen alle mbo-studenten die starten in een nieuwe opleiding te maken met keuzedelen. Mbo-scholen zijn zich volop aan het voorbereiden. Een complexe exercitie. Om ervoor te zorgen dat de scholen ‘grip op de herziening’ krijgen, is onlangs een campagne gestart door het Regieteam herziening mbo.
Onduidelijkheden
Het regieteam, gestoken in blauwe sweaters met ‘Grip op de herziening’ op de rug, is op 30 november nadrukkelijk aanwezig op MBO City. De teamleden verstrekken informatie en beantwoorden vragen. Daarnaast geeft regisseur Eric Jongepier een presentatie. Een begrijpelijke zet, want er is veel onduidelijkheid, terwijl we toch het ‘jaar van de waarheid’ ingaan, zoals Jongepier het verwoordt. Dat nog niet alles helder is, blijkt uit de quiz in het begin van de presentatie. De zaal mag reageren op stellingen als ‘De keuzedeelverplichting is bij wet vastgesteld per soort opleiding; scholen mogen daar niet van afwijken’. Voorzichtig gezegd: niet alle antwoorden zijn correct…
Los of geconfigureerd?
‘De student moet wat te kiezen hebben’, vertelt Jongepier. ‘Daar hebben we straks keuzedelen voor. Uit het register keuzedelen kiest elke school per opleiding een aanbod. Het register bevat nu 450 keuzedelen en wordt vier keer per jaar geactualiseerd. Je kunt als school losse keuzedelen aanbieden, waarbij de student op meerdere momenten kan kiezen – bijvoorbeeld op moment 1 uit A of B, op moment 2 uit C of D, et cetera. Of je biedt configuraties aan, waarbij de student 1 keuzemoment heeft en kan kiezen uit een combinatie van keuzedelen, bijvoorbeeld keuzedelen ABC of keuzedelen ABD. Wat je als school aanbiedt, hangt af van wat je wilt. Door losse keuzedelen aan te bieden, heb je meer flexibiliteit. Maar configuraties zijn weer makkelijker uit te voeren.’
Vrije ruimte
Daarnaast kan de student ook een verzoek plaatsen voor een niet-gekoppeld keuzedeel en zijn er configuraties met uitgestelde keuzes, dus AB? Of zelfs A??, waarbij de vraagtekens later ingevuld worden. ‘Handig als een student in het vierde jaar besluit door te stromen naar het hbo en ten behoeve daarvan nog een keuzedeel wil volgen’, aldus Jongepier. De keuzemomenten mogen de scholen zelf bepalen. ‘Laat je de studenten pas laat kiezen, dan kun je beter inspelen op de actualiteit. Laat je ze vroeg kiezen, dan maakt dit de uitvoerbaarheid weer gemakkelijker. Het zijn afwegingen die je als school moet maken’, aldus Jongepier.
‘Veel succes en sterkte’
‘Dit wordt een logistieke nachtmerrie’, verzucht een docent in de zaal. ‘Ik wens ons allemaal enorm veel succes en sterkte toe!’ Gelukkig vormen de keuzedelen maar 15% van de opleiding. Bovendien telt het cijfer dat een student voor een keuzedeel krijgt, niet mee voor het diploma. ‘Dat gebeurt pas vanaf 2018’, legt Jongepier uit. ‘We beginnen voorzichtig. Anders sterft het in schoonheid en is de student de pineut. We moeten met elkaar de weg vinden in deze herziening.’
De presentatie van Eric Jongepier kun je hier downloaden. Veel informatie is verder te vinden op de website van het Regieteam herziening mbo.