Veel mbo-studenten ervaren stress door een stapeling van verantwoordelijkheden, concluderen onderzoekers van het Trimbos-instituut. Studenten zijn niet alleen druk met de studie, maar ook met stage of werk. Docenten spelen een sleutelrol bij het omgaan met stress.
In het rapport Als je door de bomen het bos niet meer ziet onderzoekt het Trimbos-instituut de risicofactoren van stress en prestatiedruk in het mbo. De algehele conclusie is dat veel studenten overbelast zijn door een overdaad aan verantwoordelijkheden. Zij zien door de bomen het bos niet meer. ‘Mbo-studenten worden geconfronteerd met een voortdurende balansoefening tussen studie, stage, werk en hun thuissituatie’, zegt onderzoekster Lotte Scheeren. ‘Dit constante balanceren zonder voldoende rust leidt vaak tot tijdsnood, chaos en verlies van regie, wat de kans op stress en uitputting vergroot.’
Urennorm
Volgens Scheeren krijgen mbo-studenten te veel les: ‘Hun volle lesweken, gevuld met onderwijs- en stage-uren, kunnen oplopen tot wel 38-40 uur per week, bovenop een privéleven vol sociale verplichtingen en bijbanen. Het is het geen verrassing dat mbo-studenten zich overbelast voelen.’ In vergelijking met studenten uit het hoger onderwijs moeten mbo-studenten vaker een financiële bijdrage leveren aan het huishouden. Dit kan een rol spelen bij de ervaren stress.
Waardering
Ook het maatschappelijke gebrek aan waardering van het mbo speelt volgens de onderzoekers een rol. Het is daarom van belang om te blijven investeren in een positieve beeldvorming van het mbo. De beweging die voormalig minister Robbert Dijkgraaf heeft ingezet, moet dan ook worden voortgezet, zo menen de onderzoekers. Jolien Dopmeijer: ‘We vragen met ons rapport opnieuw aandacht voor meer waardering voor mbo-studenten en het investeren in kansengelijkheid en het toekomstperspectief van deze studenten. Onder meer door aandacht voor hun mentale gezondheid, maar ook door hun leer- en leefsituatie minder vol te maken en zo ruimte te scheppen voor hun ontwikkeling.’
Sleutelrol docenten
Volgens de onderzoekers spelen docenten een sleutelrol bij het leren omgaan met stress. Maar de onderzoekers constateren hier een groot knelpunt: veel docenten zijn overbelast en zijn daardoor onvoldoende beschikbaar voor begeleiding. ‘Als je door de bomen het bos niet meer ziet, is een goede gids die je de richting wijst van groot belang’, zo stellen de onderzoekers. Zij doen de aanbeveling om meer docenten en begeleiders aan te stellen en deze bovendien te trainen in het omgaan met stress bij studenten. Ook is de inzet van jongerenmedewerkers op school raadzaam.
Lees hier het rapport van het Trimbos-instituut
Lees ook: Preventieve aanpak van mentale problemen bij mbo-studenten