Het onderwijsteam ‘Het Talent Atelier’ van het Koning Willem 1 College heeft de Nederlandse Onderwijspremie voor het mbo gewonnen. De jury is enthousiast over het interdisciplinaire karakter van het onderwijs.
In het Talent Atelier komen studenten van verschillende mbo-opleidingen samen. In interdisciplinaire teams werken zij samen aan vraagstukken van reële opdrachtgevers uit het werkveld. Hierdoor ontwikkelen studenten talenten, die binnen de eigen opleiding minder aan bod komen. De jury vindt het bewonderenswaardig hoe het team andere docenten binnen de school ervaring laat opdoen met coachend lesgeven.
Premies
Als winnaar van de eerste prijs ontvangt Het Talent Atelier een premie van 1,2 miljoen euro. De andere winnaars in de categorie mbo zijn ‘De Talenthub op Zuid’ (Albeda College) en ‘De Zeeuwse Praktijkroute’ (Scalda). Deze twee teams ontvangen respectievelijk 800.000 euro en 500.000 euro. Met dit geld kunnen de teams hun projecten verder ontwikkelen.
Erkenning
Jos van Kessel van het Koning Willem I College is trots op zijn winnende team: ‘Zij hebben in samenwerking met het regionale werkveld een vernieuwend concept neergezet dat van toegevoegde waarde is voor onze studenten. Daarmee biedt het Koning Willem I College de studenten de kans om interdisciplinair te leren van elkaar, van echte opdrachtgevers en van de coaches die hen begeleiden in het proces. De erkenning die het college krijgt met deze premie bevestigt dat we op de goede weg zijn met de uitbreiding van het concept naar onze andere regionale community’s en onderwijsinstellingen.’
Impuls
Het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO) is verantwoordelijk voor de Nederlandse Onderwijspremie, die wordt bekostigd door het ministerie van Onderwijs. De premie wordt uitgereikt aan onderwijsteams als impuls voor onderwijsvernieuwing. Drie onderwijsteams van mbo-scholen, van hogescholen en van universiteiten mochten de Nederlandse Onderwijspremie in ontvangst nemen. Daarmee beloont NRO hen voor hun onderwijsinitiatieven. De prijs wil docenten stimuleren om te blijven werken aan onderwijsinnovatie en kennisdeling.
Lees hier het juryrapport