Op donderdag 7 juni konden docenten en praktijkopleiders tijdens Katapult on Tour inspiratie opdoen over privaat-publieke samenwerking. Op twee locaties (Summa en SintLucas) werden goede voorbeelden van co-creatie getoond. Verslag van een snikhitte, maar hoopgevende dag.
Tijdens ‘Katapult on Tour’ stond de verbindende rol van docenten en praktijkbegeleiders in publiek-private initiatieven centraal. Petra van Lange, bestuurder van Summa Eindhoven, vertelde onder andere over de Automotive Campus. ‘We hebben vanochtend een go gekregen voor de bouw van deze campus in Helmond’, vertelt ze trots. De campus huist nu in een tijdelijk onderkomen, maar krijgt een eigen pand. Er gaat ten oosten van Eindhoven een ware hotspot verrijzen, dankzij de nauwe samenwerking tussen onderwijs, bedrijfsleven en gemeenten. En dat terwijl de opleiding enkele jaren geleden nog in dit gebouw zat: prima om theorielessen te geven, maar ruimte voor praktijk is er niet. ‘Hybride leeromgevingen kunnen we in dit gebouw niet vormgeven’, onderstreept Van Lange. ‘Hier komt publiek-private samenwerking niet tot bloei.’
De mythe van Nederland Dienstenland
Later op de dag interviewt dagvoorzitter Harm Edens Hans de Jong, president van Philips Nederland. De Jong neemt van de gelegenheid gebruik om de mythe van Nederland als dienstenland te ontmantelen. ‘We hebben vakmensen nodig. Mensen die dingen kunnen maken’, stelt hij. ‘Laten we ons dus weer focussen op de maakindustrie.’ Hier, in de Brainport, zitten hightech-giganten als ASML en Philips, maar zij zijn slechts het eindpunt. Daarvoor zit nog een hele keten met meer dan 500 maakbedrijven. De Jong: ‘Die keten vraagt om mensen. Zaak dus om de vakmensen van de toekomst al vanaf kindsbeen te prikkelen. Het is van belang om dit als bedrijfsleven en onderwijs samen op te pakken.’ Dat gebeurt gelukkig volop. Met als tastbaar voorbeeld het Brainport Talent & Skills Akkoord, waaronder ook De Jong zijn handtekening zette.
Zorg van de toekomst
Tijdens werksessies kunnen bezoekers kennismaken met andere voorbeelden van publiek-private samenwerking, zoals de Car Academy (onderdeel van de eerder genoemde Automotive Campus) en Praktijklab Huis van de Wijk. Ook komen thema’s als ‘Leven Lang Ontwikkelen’, ‘Professionalisering en veranderende rolopvatting van docenten’ en het ‘hoe en het waarom van het thema werkgeluk’ aan de orde. Bezoekers konden verder kennismaken met het Eindhovense succesverhaal Wijkleerbedrijf Lokaal+, een ontmoetingsruimte waar studenten Zorg ervaring opdoen in het begeleiden van activiteiten. Jaarlijks zijn meer dan 200 studenten aan de slag met meer dan 4.000 hulpvragen van wijkbewoners. Of het Practoraat Samen Slim Zorgen Thuis, dat het uitvoeren van onderzoek in het mbo-onderwijs stimuleert. Studenten mogen onder meer toepassingen bedenken voor interessante innovaties, zoals de kussens van Pillo, waarmee je games kunt spelen door het kussen te schudden, te draaien of te knuffelen. Het gaat hierbij niet om het testen van de technologie, maar om het bedenken van situaties waarin je deze technologie kunt inzetten. Het zijn mooie, interessante, maar ook hoopgevende bouwstenen voor de zorg van de toekomst.