Een flexibel onderwijsprogramma met veel regionale inkleuring: de keuzedelen moesten een feestje worden voor het mbo. Eén jaar na de verplichte invoering is het beeld echter heel anders. Het feestje wordt voor velen bedorven door administratief gedoe. Maar er is ook hoop: ‘We zijn nog maar net onderweg’.
De conferentie ‘Onderweg met keuzedelen’ mag zich in een grote belangstelling verheugen. Met meer dan 500 docenten, stafmedewerkers en andere vertegenwoordigers van scholen was de conferentie al ruim van tevoren stijf uitverkocht. De grote toeloop bewijst dat er bij scholen sprake is van een ware informatiehonger. Het aanbieden van keuzedelen is voor veel scholen dan ook een grote uitdaging.
Blok aan been?
‘De keuzedelen zijn een blok aan het been’, zo luidt de eerste stelling die de aanwezigen voorgelegd krijgen. Slechts een enkeling durft zijn hand bij deze stelling op te steken. Toch is duidelijk dat veel aanwezigen worstelen met de invoering van de keuzedelen. Het hoofddoel, een meer flexibel onderwijsprogramma, wordt gedwarsboomd door allerlei wettelijke beperkingen en administratieve verplichtingen. Volgens Eric Jongepier, regisseur van de herziene kwalificatiestructuur, is dat ook wel verklaarbaar: ‘Zo’n grote wijziging kan niet in één keer goed gaan.’
Verplichte keuze
‘We zijn nog maar net onderweg’, vertelt Jongepier in zijn workshop Vooruitblik op keuzedelen. ‘Veel scholen zijn voorzichtig begonnen. Er bestaat het fenomeen van de verplichte keuze: studenten worden gestimuleerd hetzelfde keuzedeel te kiezen.’ Jongepier voorziet – op persoonlijke titel! – in de toekomst diverse aanpassingen: ‘Het werken met verplichte koppelingen heeft meer nadelen dan voordelen. Het is beter om dat regionaal te bepalen. Losse keuzedelen zijn voor studenten prettiger, de configuraties kunnen op termijn verdwijnen. Ook is de examinering soms te heftig, dat moet echt gecorrigeerd worden. Eigenlijk zou je in de bbl met keuzedelen anders moeten omgaan. Want bbl en bol zijn niet identiek.’
Strakke organisatie
Dat het met een strakke organisatie ook nu al mogelijk is de keuzedelen goed in te voeren, laat Hendrik Jan Smeding van Noorderpoort zien. Zijn school biedt zo’n 130 keuzedelen aan, die ook vrijwel allemaal daadwerkelijk gegeven worden. Met configuraties werkt de school niet. Eén keer per jaar stelt de school vast welke keuzedelen worden aangeboden. Per keuzedeel – dat in meerdere opleidingen wordt aangeboden – werkt de school met één examenplan. Examens worden zoveel mogelijk gezamenlijk ingekocht. Ook voor de bbl heeft Noorderpoort een oplossing: het keuzedeel kan vaak op de werkvloer gedaan worden.
Marktplaats
Tijdens de conferentie kunnen vertegenwoordigers van scholen, uitgevers en examenleveranciers elkaar vinden op een informele marktplaats. Aanwezigen stellen via briefjes hun vragen of doen een aanbod (zie foto). Een mooie kans om kennis te delen!
Op de website van de conferentie zijn alle presentaties te downloaden.