Lerarenportfolio zoekt meedenkende docenten

Docenten die dat willen kunnen hun professionaliseringsactiviteiten bijhouden in het lerarenportfolio. Bij de doorontwikkeling van het instrument is kennis en input van docenten van harte welkom.

Het portfolio is een overblijfsel van het inmiddels gesneuvelde project ‘lerarenregister’. De tool is handig voor iedereen die wil bijhouden welke activiteiten hij of zij op het gebied van professionalisering volgt. Het kan gaan om formele cursussen, maar ook om leren in teamverband, intervisie, coaching of zelfstudie. Het portfolio is ontwikkeld samen met leraren en vakverenigingen. Het is schoolonafhankelijk en gaat niet verloren als je van school wisselt. Het portfolio is alleen zichtbaar voor de docent zelf. Deze kan desgewenst derden laten meekijken, bijvoorbeeld tijdens een functioneringsgesprek.

De toekomst

Het portfoliotool is nog steeds in ontwikkeling. Er wordt regelmatig een nieuwe versie uitgebracht. De input hiervoor komt uit gebruikerstesten. Over de toekomst van het portfolio zijn onlangs de eerste gesprekken gestart. Zou het lerarenportfolio een bredere bijdrage kunnen leveren aan professionalisering? De vakvereniging als aanbieder van specifieke content? Is er behoefte aan een professionaliseringsforum? Een ‘doorverwijsplatfom’ naar onderzoeksvragen en kennis? Jouw kennis en input is meer dan welkom, aanmelden kan via deze link.

Bekijk hier het lerarenportfolio

Lees ook: Lerarenregister wordt uitgefaseerd naar lerarenportfolio