Moeizame afspraken over marketingopleidingen in West-Brabant

In de regio-Breda blijft het rommelen rond de marketingopleidingen. Volgens Curio is het niet goed mogelijk om met De Rooi Pannen afspraken te maken over het verdelen van opleidingen. De Rooi Pannen zou nog uitgaan van het paradigma dat scholen elkaar onderling mogen beconcurreren.

Dat blijkt uit het advies dat de Commissie Macrodoelmatigheid heeft opgesteld  over de marketingopleidingen in de regio-Breda. Het advies is een uitvloeisel van een eerder conflict tussen de twee mbo-scholen. Volgens Curio, van oudsher actief in West-Brabant, probeert de Tilburgse school De Rooi Pannen studenten af te snoepen van Curio in Breda. In 2021 oordeelde minister Van Engelshoven dat De Rooi Pannen maximaal 460 marketingstudenten mag opnemen, waarvan 140 in Breda. Uit het onderzoek van de Commissie Macrodoelmatigheid blijkt dat De Rooi Pannen zich heeft gehouden aan de afspraken: in totaal heeft De Rooi Pannen 457 marketingstudenten, waarvan 137 in Breda. Dat is aanleiding voor minister Dijkgraaf om De Rooi Pannen geen verdere maatregelen meer op te leggen.

Uitbreiding

Volgens De Rooi Pannen is het arbeidsmarktperspectief van marketingopleidingen sinds 2021 sterk verbeterd. De school is dan ook van plan meer studenten te gaan toelaten. De Commissie Macrodoelmatigheid plaatst hier vraagtekens bij en adviseert de minister dan ook om zo’n uitbreiding niet toe te staan. Zover wil minister Dijkgraaf echter niet gaan. Het is naar zijn mening de verantwoordelijkheid van scholen om opleidingen aan te bieden met een voldoende arbeidsmarktperspectief. ‘Het is aan u om te onderbouwen dat en hoe u daaraan voldoet’, zo schrijft de minister waarschuwend. Ook noemt hij de inschatting van de Commissie Macrodoelmatigheid ‘een belangrijk aandachtspunt’.

Misleidende namen

Minister Dijkgraaf volgt de Commissie Macrodoelmatigheid wel als het gaat over de naamgeving van opleidingen. Volgens de Commissie gebruikt De Rooi Pannen voor de toerismeopleidingen misleidende namen. Zo heet de opleiding voor ‘travel & hospitality’ bij De Rooi Pannen ‘toerisme & marketing’. En de opleiding ‘Leisure & hospitality’ heeft als naam ‘Leisure & events’. Door de termen ‘marketing’ en ‘events’ te gebruiken kunnen studenten die een toerisme-opleiding volgen in de veronderstelling verkeren dat zij een marketingopleiding kiezen. De commissie stelt dat De Rooi Pannen zich aan de wet moet houden en de juiste namen voor de opleiding moet hanteren. Minister Dijkgraaf neemt het advies van de commissie over. De school moet de juiste opleidingsnamen gaan hanteren en aspirant-studenten adequaat informeren.

Slepende trajecten

Tot slot doet minister Dijkgraaf een dringend beroep op het bestuur van De Rooi Pannen om het overleg met Curio te verbeteren. Beide scholen zouden constructief overleg moeten voeren over ieders aanbod van opleidingen. De minister moedigt de bestuurders aan om hier samen met Curio werk van te maken, ‘om in de toekomst dergelijke slepende trajecten te voorkomen’.

Lees hier het advies van de Commissie en de brief van minister Dijkgraaf

Lees ook: De Rooi Pannen moet aantal marketingstudenten beperken