Netwerkgroep Schoolkosten maakt vliegende start

Het is al jaren een hoofdpijndossier: de hoogte van de schoolkosten. Welke opleidingskosten komen voor rekening van de school, welke voor de student? Tijdens het symposium over Leermiddelenbeleid & Schoolkosten in het mbo wisselden scholen ervaringen uit.

Na het openingswoord door Ben Geerdink, bestuursvoorzitter van Rijn IJssel, volgen de sprekers elkaar in rap tempo op. Al bij de start worden de ruim 75 gasten door beleidsmedewerker Bart van Zelst van JOB met de neus op de feiten gedrukt. Hij laat een serie voorbeelden van financiële klachten van studenten langskomen. De zaal denkt enthousiast mee: is de klacht terecht of niet?

Eigen interpretatie
Het is de problematiek in een notendop: scholen geven soms, zonder kwaadwillend te zijn, eigen interpretaties aan de toch wel haperende wet- en regelgeving. Het is namelijk niet altijd duidelijk welke kosten voor de school zijn en welke voor de student. Een heet hangijzer is met name de aanschaf van eigen gereedschappen, zoals van kappers en bakkers, die leerlingen ook buiten de school (kunnen) gebruiken.

Servicedocument
Het symposium geeft tegelijkertijd ruim baan aan positieve initiatieven die scholen ontwikkelen. Zo legt het Albeda College de verantwoordelijkheid voor de keuze van leermiddelen weer in handen van docenten. Op steeds meer scholen krijgen studenten de vrijheid om hun verplichte leermiddelen aan te schaffen waar zij dat willen. Tot slot komt er op korte termijn een Servicedocument beschikbaar waarin alle voorwaarden worden aangegeven rondom schoolkosten.

Lerarenopleiding
Rudolf Barkhuijsen, voorzitter van het netwerk Leermiddelenbeleid & Schoolkosten, blikt tevreden terug op het symposium. Hij heeft ook een nieuw idee opgedaan: ‘Ik vind dat er in de lerarenopleiding aandacht moet komen voor de kosten van leermiddelen. Zodat deze aankomende docenten zich bewust worden van het belang van het drukken van de kosten.’

Lees ook: Noordelijke scholen komen met regeling voor schoolkosten