Met de campagne ‘Haal de toekomst in huis’ heeft SBB ruim 12.000 nieuwe leerbanen geworven. Minister Bussemaker hoopt dat er nog veel meer leerbanen bijkomen.
Het aantal leerbanen daalt al enkele jaren op rij. Waren er enkele jaren geleden nog meer dan 150.000 leerbanen, in het schooljaar 2015-2016 is dit aantal gedaald tot 98.000. Maar er is hoop op herstel. De afgelopen maanden heeft SBB met de campage ‘Haal de toekomst in huis’ meer dan 12.000 nieuwe leerbanen geworven. De komende tijd gaat SBB moeite doen deze ‘vacatures’ ook daadwerkelijk in te vullen.
Campagne
Het opleiden van aankomende vakmensen in het mbo via de beroepsbegeleidende leerweg (bbl) is een succesvolle vorm van leren in de praktijk. Omdat het aantal studenten met een leerbaan de afgelopen jaren voortdurend daalde, startte SBB op 1 juni met het werven van plekken bij bestaande leerbedrijven. De campagne ‘Haal de toekomst in huis’ roept bedrijven op om leerbedrijf te worden. Door jonge mensen leerbanen aan te bieden, blijf je als bedrijf bij de tijd, zo is de gedachte.
Werkervaring
Tijdens een bijeenkomst van SBB-vertegenwoordigers van onderwijs en bedrijfsleven in Zoetermeer, onthulde minister Bussemaker de precieze stand: op 29 september staat de teller op 12.584. ‘Goed dat het gelukt is om zoveel leerbanen te vinden. Het is belangrijk om bedrijven enthousiast te maken voor opleiden in de praktijk. Daarmee kunnen meer jongeren de zo belangrijke werkervaring opdoen. Ik hoop dat er nog veel leerbanen bijkomen’, aldus minister Bussemaker. Het totale aantal leerbanen op Stagemarkt.nl bedraagt nu 34.000.
Befaamde formule
‘De internationaal befaamde formule die jong en oud in staat stelt met loon een nieuw vak te leren, dreigde teloor te gaan’, licht SBB-directeur André Timmermans toe. ‘Leerbanen zijn een belangrijk middel om werknemers te werven, met name in techniek, horeca en zorg. Bovendien sluiten ze aan op de wens van veel studenten om te leren in de praktijk. Fantastisch dat het actieplan geslaagd is. De komende periode gaan onze adviseurs praktijkleren in de regio met de scholen in gesprek om de leerbanen zo veel mogelijk in te vullen.’