Steeds meer mbo-studenten doen tijdens hun studie ervaring op in het buitenland. Het percentage afgestudeerde mbo-studenten dat een periode in het buitenland heeft doorgebracht ligt inmiddels op 8%. Het doel van 10% komt in zicht.
Dat blijkt uit het jaarlijkse onderzoek dat Nuffic doet naar internationale mobiliteit in het mbo. Het percentage studenten dat ervaring opdoet in het buitenland stijgt de laatste jaren voortdurend. In 2013 lag dit percentage nog op 5,7%, in de meting van vorig jaar ging het om 7,5% en nu dus 8%. Minister Van Engelshoven wil dat dit percentage verder groeit naar 10%. Volgens Afra Verkerk, teamleider mbo bij Nuffic, worden mbo-studenten steeds vaker opgeleid voor een internationaal georiënteerde arbeidsmarkt: ‘Ze krijgen bijvoorbeeld te maken met buitenlandse toeleveranciers, Engelse handleidingen en patiënten met een niet-Westerse achtergrond. Om prettig met elkaar te kunnen wonen, werken en leven is het belangrijk dat alle studenten goed voorbereid zijn op deze internationale dimensie wanneer ze het onderwijs verlaten.’
Vooral niveau 4
De internationalisering doet zich vooral voor bij mbo-studenten die een opleiding op niveau 4 volgen. Bij deze groep ligt het percentage op 13,6%. Op de niveaus 1 en 2 kiest maar ongeveer 1 op de 100 studenten ervoor ervaring op te doen in het buitenland. Ook tussen de verschillende opleidingen zijn grote verschillen. Niet verrassend is dat studenten in het domein Toerisme en Recreatie het vaakst naar het buitenland gaan: 44,5%.
Stages
Studenten gebruiken de tijd in het buitenland meestal voor een stage of voor een project. Verkerk: ‘Een buitenlandervaring is een mooie manier om je internationaal te oriënteren en je persoonlijk te ontwikkelen, maar er zijn ook andere mogelijkheden om dit te doen. Iedere student heeft hier zijn eigen voorkeur in en er zijn steeds meer mogelijkheden. Zo komen er steeds meer tweetalige opleidingen in het mbo en kun je als student ook stagelopen bij een internationaal georiënteerd bedrijf in de regio. Ik vind het heel belangrijk dat iedere student de mogelijkheid heeft deze ervaring op te doen.’
Lees hier het rapport van Nuffic
Lees ook: