Het programma MBO Pioniers ondersteunt docenten die hun onderwijs willen vernieuwen. De tips en ervaringen van vernieuwende docenten zijn nu overzichtelijk op een rij gezet.
Hoe kun je als docent je onderwijs voortdurend verbeteren? Hoe werkt een innovatieve werkomgeving daar het beste bij? De afgelopen jaren hebben docenten op tal van scholen hier goede ervaringen mee opgedaan. Onderwijsarbeidsmarktfonds SOM heeft nu de concrete ervaringen van innovatieve docenten – wat ging goed, wat ging minder goed? – op een rij gezet. Nuttig om van elkaars ervaringen te leren.
Enthousiasme
In een special in de laatste MBO krant (mei 2018) worden concrete ervaringen van pionierende docenten op een rij gezet. Er is aandacht voor stimulerende factoren (zuurstofgevers), maar ook voor belemmeringen (opbranders). Duidelijk is dat alles begint met het enthousiasme en de passie van docenten. Op enig moment valt het besluit: ‘Ik ga het anders doen’. Het is belangrijk dat de omgeving ook wordt betrokken bij de vernieuwing. Maar hoe kun je het vuurtje bij je collega’s aansteken? Over dit soort vragen biedt de special allerlei nuttige informatie.
Firestarter
Met de special wil SOM docenten stimuleren om zelf ook aan onderwijsvernieuwing te werken. Er is voor geïnteresseerden ook een ‘firestarter’-pakket te downloaden op de website van SOM.
– Bekijk hier de special in de MBO krant
– Download hier het pakket
Lees ook: Onderwijspioniers in het mbo gezicht