Het aantal klachten dat studentenorganisatie JOBmbo ontvangt is het afgelopen jaar sterk gedaald. Vorig jaar ontving JOB zo’n 300 klachten. In voorgaande jaren lag dat aantal steevast rond de 800.
De oorzaak van deze scherpe daling moet waarschijnlijk gezocht worden in de versterking van het klachtrecht. Sinds augustus 2023 moet iedere mbo-school zelf een toegankelijke klachtenfaciliteit hebben. Deze nieuwe regel lijkt ervoor te zorgen dat veel studenten met klachten eerst naar de eigen school gaan. Waar JOB in schooljaar 2022-2023 nog 798 klachten ontving, is dat aantal in schooljaar 2023-2024 gedaald naar 299.
Vragen
Naast het aantal klachten is ook het aantal vragen dat JOB ontving vorig jaar gedaald. Gemiddeld ontving JOB sinds 2020 zo’n 400 vragen per jaar. Het afgelopen jaar is dit gedaald naar zo’n 300 vragen. Vreemd genoeg stelt JOB zelf in zijn klachtenrapportage dat de invoering van het klachtrecht nog weinig effect heeft gehad: ‘Het effect van de wetswijziging op het aantal klachten dat JOBmbo krijgt lijkt nog niet erg groot te zijn.’
Examens
Ten aanzien van de onderwerpen waar de klachten en vragen betrekking op hebben lijkt er minder ontwikkeling te zijn. Veruit de meeste klachten die JOB het afgelopen schooljaar ontving gaan, net als eerdere jaren, over toetsen en examens. Opvallend is de stijging van het aantal klachten en vragen over rekenen. Volgens JOB maken studenten en ouders zich veel zorgen over de verplichte rekentoets.
Vrijstellingen
Een terugkerend thema in de klachtenrapportage is het beleid rond vrijstellingen. Zo klagen studenten die een Cambridge-certificaat hebben dat zij geen vrijstelling voor Engels krijgen. Volgens JOB hebben scholen te weinig ruimte om in dit soort gevallen vrijstellingen te geven. Scholen zijn bang niet aan de regels te voldoen en bij een bezoek van de inspectie tegen de lamp te lopen. JOB roept het ministerie op scholen meer ruimte te geven om maatwerk te leveren. Eerder pleitte ook de MBO Raad hier al voor.
Lees hier de nieuwste klachtenrapportage van JOB