Tweede Kamer stemt toch in met wetsvoorstel NLQF

De Tweede Kamer stemt voor het voorstel om het kwalificatiekader NLQF een wettelijke status te geven. Een amendement om het kader alleen van toepassing te laten zijn op het door de overheid bekostigde onderwijs kreeg geen meerderheid.

Eerder leek het amendement van de fracties van Nieuw Sociaal Contract en GroenLinks/PvdA ruime steun te krijgen in de Kamer. Volgens het amendement zou het kwalificatiekader alleen van toepassing moeten zijn op het formele, door de overheid bekostigde onderwijs. Volgens minister Mariëlle Paul zou dit amendement het hart uit het wetsvoorstel weghalen. Bij de stemming in de Tweede Kamer maakte de BBB-fractie daarom bekend het amendement niet te steunen. Nadat een meerderheid van de Kamer het amendement verwierp, maakte GroenLinks/PvdA bekend het wetsvoorstel toch te steunen om, aldus woordvoerder Mikal Tseggai, niet het kind met het badwater weg te gooien.

Onderwijsraad

Met de steun van de Tweede Kamer voor de wet komt een eind aan een slepend proces. Al in 2015 kondigde het tweede kabinet Rutte (VVD-PvdA) de wet aan. Onder andere door een kritisch advies van de Onderwijsraad (2019) is behandeling van het wetsvoorstel lang uitgebleven. De Onderwijsraad adviseerde aanvankelijk om het kwalificatiekader niet te gebruiken voor het private onderwijs. Minister Ingrid van Engelshoven legde dit advies echter naast zich neer. De Tweede Kamer, zo is gebleken, volgt haar daarin.

EQF

Het NLQF is gerelateerd aan het ‘European Qualifications Framework for Life Long Learning’, het zogenaamde EQF. In 2008 is dit Europese raamwerk vastgesteld en hebben alle lidstaten toegezegd een hieraan gerelateerd nationaal kwalificatiekader te ontwikkelen. Het uiteindelijke doel hiervan is om op Europees niveau helderheid te scheppen over het niveau van opleidingen, om zo het ontstaan van één Europese arbeidsmarkt te bevorderen. Het EQF onderscheidt acht niveaus, van de entreeopleiding tot de medisch specialist.

Inschalen

Het bekostigde onderwijs is automatisch ingeschaald in het NLQF. Ook private opleidingen kunnen ingeschaald worden. Zo’n inschaling kan positieve effecten hebben op de transparantie van de onderwijsmarkt voor werkgevers, werknemers en burgers. Het inschalen gebeurt door een Nationaal Coördinatiepunt, 

Leven lang ontwikkelen

Volgens minister Paul is het NLQF vooral belangrijk voor het leven lang leren: ‘Iedereen moet de kans krijgen om zichzelf een leven lang te blijven ontwikkelen. Daarbij helpt duidelijkheid over het niveau van een opleiding. Voor formeel onderwijs is die duidelijkheid er al, maar dat geldt nog niet voor non-formeel leren. Met deze wet stellen we studenten, werknemers en werkzoekenden beter in staat om weloverwogen keuzes te maken over hun scholing.’ Als de Eerste Kamer ook instemt met het voorstel heeft het NLQF straks een wettelijke basis.

Lees ook: Verzet in Kamer tegen wetsvoorstel NLQF